miniatura

W cztery niedziele, od 31 lipca do 21 sierpnia, odbywały się koncerty w ramach już VIII Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Sola Musica w kościele Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie. Zorganizowano je dzięki zaangażowaniu wie-lu osób oraz wsparciu mecenasów: bpa Mariana Niemca, prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka oraz starostę częstochowskiego Krzysztofa Smelę.

W tegorocznej edycji organizatorzy przygotowali cztery koncerty mające swoje przesłanie, ale także pokazują-ce różnorodność muzyki kameralnej. Wszystkie zostały spięte wspólnym mianownikiem, a był nim głos – śpiew solowy.

Festiwal zainaugurowano koncertem Stylus Fantasticus et Gloriosa w wykonaniu ContrO Ensemble. Publiczności zaprezentowana została muzyka barokowa, muzyka dawna, która bardzo dobrze brzmi w murach częstochowskiego kościoła.

Sola Musica to także okazja do prezentowania ewangelickiej twórczości jak i ewangelickich artystów. Podczas drugiego koncertu Między muzyką a słowem zaprezentowali się częstochowskiej publiczności Wojciech Wantulok – organy i Paweł Konik – baryton. Publiczność mogła wysłuchać utworów ks. Adama Hławiczki, prof. Jana Gawlasa, Mirosława Berka, ale także Raula Koczalskiego i psalmów Antoniego Dworzaka.

Po raz pierwszy w historii festiwalu zabrzmiała muzyka jazzowa. Trzeci koncert został poświęcony 85. rocznicy śmierci Georgea Gershwina. Gershwin in memoriam w wykonaniu: Any Andrzejewskiej (wokal), Michała Rorata (fortepian), Łukasza Kluczniaka (saksofon), Jędrzeja Łaciaka (gitara basowa) i Przemysława Pacana (perkusja) przyciągnął wielu sympatyków jazzu.

Ostatni koncert był spektaklem muzycznym Wspólnota muzycznych intonacji w wykonaniu sopranistki Ewy Leszczyńskiej, której towarzyszył Harmonium Duo: Hubert Giziewski i Iwo Jedynecki. Spektakl nawiązywał do sytuacji w Ukrainie. Była więc muzyka ukraińska, ale także polska.

Każdy festiwalowy koncert miał swoje przesłanie, a było nim pojednanie i pokój. O tym także mówiła wystawa młodych artystów – Kacpra Jaskulaka i Mariusza Osińskiego Dialog archaiczny, na którą składały się rzeźby drewniane oraz kute w metalu. One także zmuszały do refleksji i stawiały trudne pytania dotyczące relacji z drugim człowiekiem, ale przede wszystkim z sacrum.

Zdjęcia Agnieszka i Jarosław Dumańscy


Sola Musica – jedynie muzyka. Dlaczego tylko muzyka? Ona łączy, zbliża i otwiera jednego człowieka na drugiego. Muzyka niesie również pokój, a jak widzimy, pokoju w naszych czasach bardzo potrzebujemy. Chcemy otworzyć nasze serca jeden na drugiego, może nawet wobec osoby, której muszę przebaczyć. Potrzebujemy pojednania, zrozumienia i wzajemnego poszanowania.

Oczywiście kościół jest przede wszystkim miejscem modlitwy, a muzyka i śpiew jest podwójna modlitwą, jak powtarzał Marcin Luter, zaś Augustyn z Hippony powiadał, że: „Dobra muzyka jest przedsionkiem Królestwa Bożego”. Cieszymy się bardzo, że nasz kościół jest wypełniony w czasie koncertów. Ufamy jednak i modlimy się o to, aby muzyka otwierała również ludzi na sacrum.

ks. Adam Glajcar

„Zwiastun Ewangelicki” 18/2022