miniatura

W świdnickim kościele Pokoju zakończyła się 22. edycja festiwalu bachowskiego, który urósł do rangi międzynarodowego spotkania z muzyką. Idea zrodziła się w 2000 roku z okazji obchodów 250. rocznicy śmierci Jana Sebastiana Bacha. W świdnickim kościele Pokoju w 1729 roku kantorem-organistą został Christian Gottlob Wecker, uczeń Bacha. 

Przez lata festiwal nabierał rozmachu, co wspominali podczas koncertu inauguracyjnego 30 lipca 2021 r. prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska, dyrektor Świdnickiego Ośrodka Kultury Anna Rudnicka, dyrektor artystyczny festiwalu Jan Tomasz Adamus oraz biskup diecezji wrocławskiej Waldemar Pytel.

Biskup zwrócił uwagę na festiwalowy plakat inspirowany dziełem René Magritte’a. „Widnieją na nim postacie z osłoniętymi głowami. Nie widzą się, ale próbują być blisko. Pandemia (…) uświadomiła nam, jak bardzo siebie potrzebujemy. (…) Chcemy doświadczać świata nie tylko poprzez monitory, ale wszystkimi zmysłami. Bach Festival Świdnica, największy festiwal muzyki klasycznej na Dolnym Śląsku, jest ku temu doskonałą szansą”. Dodał też, że kościół Pokoju jest znakomitą oprawą dla festiwalowych wydarzeń i wyraził radość, że „właśnie tutaj możemy być razem, połączeni tym, co uniwersalne i ponadczasowe – potrzebą piękna, nasycenia zmysłów dźwiękami i obrazami”.

We wnętrzu barokowego kościoła odbyło się dziesięć koncertów festiwalowych, spotkanie dla najmłodszych Bach dla dzieci oraz dwa nabożeństwa kantatowe. Te ostatnie łączą przesłanie płynące z muzyki – w tym roku były to: motet Jana Sebastiana Bacha Komm, Jesu, Komm oraz utwory francuskiego kompozytora Marina Marais – z bogactwem liturgii luterańskiego nabożeństwa i zwiastowaniem Słowa Bożego.

Festiwal zamknięto koncertem finałowym 8 sierpnia, podczas którego w wypełnionym po brzegi kościele wystąpił zespół L’Arpeggiata.

„Zwiastun Ewangelicki” 17/2021